Omwonenden MAA

Burgerinitiatief tegen MAA.


NIEUWS. 


De OmwonendenMAA verbaast deze uitspraak van Gedeputeerde Staten niet. Als 2 MKBA's tot de conclusie komen dat sluiten de beste optie is.  De second opinion door de TU Delft dat nog eens overduidelijk bevestigd: Sluiting van MAA en uitvoering van het plan van gerenomeerd architect Francine Houben, levert dat voor Limburg € 1,3 miljard meer welvaart op dan als je kiest voor groei van de luchthaven. Bron: TU Delft en Neo-observatory.  

Als je weet dat er voor 1000 Fte's banen worden geschapen voor alle opleidings niveau's. Dat is 5 keer MAA nu! En dat met veel betere gezondheids omstandigheden want er is geen kankerverwekkende kerosine, kankerverwekkende ultra fijnstof of gehoorbeschadiging door >100 dB geluid niveau op de platformen. Voor de overige medewerkers (onder de eigenaar provincie allemaal ambtenaren) zal er een goed sociaal plan zijn. En voor ons omwonenden zullen er geen 5.500 ernstig gehinderden en slaapverstoorden meer zijn. Prima oplossing waar GS dus voor kiest.  Niks verwarring. Dacht u werkelijk dat bij de provincie iets de deur uitgaat zonder dat juristen, voorlichters, strategen en communicatie experts daar naar kijken !!! Dacht het niet.

Aanbieding pleinAIR Maastricht van architect Francine Houben aan gedeputeerde en gouverneur.

Op dinsdag 19 april 2022, voorafgaand aan de GS-vergadering over de toekomst van MAA, heeft een delegatie van omwonenden, maatschappelijke organisaties en toeristische ondernemers het plan PleinAIR Maastricht symbolisch aangeboden aan gouverneur Emile Roemer en verantwoordelijk gedeputeerde Stephan Satijn.


Je kon erop wachten .......... weer vortex schade aan daken in Geverik. 

Maandag was het raak in de daalstraat. Pannen werden opgetild en schoven in de goot. De veroorzaker was een Ryanair toestel. Diezelfde week op vrijdagmiddag een Boeing 747 die bij 2 daken op de Geverikerstraat en 1 in de Daalstraat pannen wegblaast. Op de foto is duidelijk te zien dat de pannen op de grond terecht zijn gekomen. MAA heeft het over verschoven pannen. Alsof dat wat uitmaakt. MAA je moet van andermans eigendommen afblijven! Wij raden de betrokken burgers aan aangifte bij de politie te doen. 

MAA heeft tienduizenden euro's belastinggeld uitgegeven aan onderzoeken het afgelopen half jaar. TNO en To 70 deden onderzoek naar vortex. De conclusie is: pannen vastzetten ! Fout natuurlijk de conclusie moet zijn hier op MAA deze toestellen niet meer toelaten of serieus ontmoedigen. We hebben Jos Roeven gewaarschuwd op 1 april begint het vortex seizoen. Er zijn 96 woningen aangewezen waar pannen vastgezet gaan worden in Beek en Geverik. Waarom niet ook in Meerssen west? Bij die 96 woningen is niet 1 woning waar de afgelopen 2 jaar pannen zijn afgewaaid! Dat komt als je alleen berekent en niet praat met burgers die het zelf ondervonden hebben! Daarom is er geen draagvlak voor het plan van MAA/Provincie. Het blijft wachten op de eerste slachtoffers. Gaat dit jaar zeker gebeuren !


16 Maart verkiezingen. Het lijsttrekkersdebat in Beek had Vliegveld Beek op de agenda staan maar daar bleef het ook bij. Herhalen van slappe teksten als er moet een balans zijn tussen economie en leefbaarheid. De afgelopen 4 jaar is geen enkele partij het gesprek met ons aangegaan. Er zijn door Denktank MAA uit Beek zeer serieuze rapporten uitgebracht maar de lijsttrekkers lezen ze niet. Het woord Geverik is niet 1 keer genoemd. Woorden als klimaat en natuur zijn niet gevallen. Kortom een beschamend optreden.

                        Moeten we dan niet gaan stemmen? Nee er is een lichtpunt. 

En dat heet Isabel Urlings. Isabel zet zich al 5 jaar vol in voor een schone, gezonde en duurzame leefomgeving rond MAA. 

Voor de mensen uit Beek is ons stemadvies: Isabel Urlings, Lijst 3 Progressief Beek no 7.  

Citaat uit haar flyer: 

Het is nu tijd om knopen door te hakken en het terrein van het vliegveld zo in te richten dat Beek en Limburg vooruit kan. Energiepark, woonhuizen, innovatieve bedrijven, robuuste natuur, het kan. Schoon, stil en slim dat wordt het kenmerk van nieuwe activiteiten op vliegveld Beek. Ik zal daar mijn best voor doen! 




Onze werkgroep SAMCO vraagt u aandacht voor het volgende: onder leiding van de Provincie is er een PIP opgestart (een provinciaal inpassing plan) om in goed overleg toe te werken naar een vergunning om SAMCO straalmotoren te laten testen. Nu na 2 jaar is er een concept PIP waar wij ons absoluut niet in herkennen. En gelukkig zijn we niet alleen ook de gemeente Meerssen is unaniem tegen. Maar leest u de flyer hieronder en teken de petitie. of download de zienswijze en mail die naar Provinciale Staten. Dit mag niet doorgaan. We rekenen op u. 


Zienswijze PIP
Zienswijze bewoners (drukklaar).pdf (44.84KB)
Zienswijze PIP
Zienswijze bewoners (drukklaar).pdf (44.84KB)


Vliegtuigspotter bedankt !! Beter hadden wij het niet kunnen verbeelden. 

Op onze homepage staat een luchtfoto van MAA die meer zegt dan 1000 woorden. Dit is er ook zo een. Een Boeing 747 landt op MAA. Daarbij houdt het vliegtuig de lijn Sittard, Geleen, Beek aan; de rijksweg dus, en passeert daarbij rakelings het chemiecomplex Chemelot. Op dat complex bevinden zich 7 zeer gevaarlijke fabrieken volgens de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid. Stel je voor dat het ramptoestel van Meerssen, die 747 van Longtail, de andere kant op zou zijn gestart dan was het een ramp van ongekende omvang geweest ! Dus veiligheid is wel degelijk een issue. 

En wat dacht u van de luchtverontreiniging. Wat u nog niet in beeld ziet zijn de autowegen die moet u er ook bij optellen in deze regio! Tik uw postcode maar in op de site van het RIVM.nl bij luchtkwaliteit. Dat is schrikken. Professor Paul Borm, toxicoloog en zelf woonachtig in Meerssen, attendeerde ons erop dat elke organisatie: Chemelot, MAA en Rijkswaterstaat hun verontreiniging tot het maximaal toelaatbare vol laten lopen. De emmertjes zijn tot de rand gevuld en dat is funest voor onze gezondheid. Daarom kent deze regio meer dan gemiddeld veel COPD patiënten. (bron GGD)  

  

  



20 Februari 1 jaar geleden de ramp met de 747-400 van maatschappij Longtail Aviation boven Meerssen West. Het toestel is 30 jaar oud en Longtail is de 7e eigenaar. Het is het 14e grote incident op MAA in 20 jaar. Omwonenden horen 2 knallen en zien vuur uit een motor komen. Kort daarna vallen 200 gloeiend hete motoronderdelen neer. 2 Inwoners van Meerssen West worden geraakt. Een persoon met ernstig schouderletsel is nog steeds hiervoor in behandeling en die zaak is nog steeds niet tot tevredenheid opgelost. Over de oorzaak is ook nog steeds niets bekend, zegt MAA desgevraagd.

Die 747 van Longtail is een week later alweer present op MAA. In september vorig jaar noteren omwonenden dat ditzelfde toestel 5 keer later is vertrokken dan gepland doordat er voor de start eerst nog noodzakelijk onderhoud moest worden gepleegd. Geeft ons geen veilig gevoel!   


MAA sloopt vliegtuigen nu sluiting dreigt."


De vliegtuigen stonden opgesteld voor SAMCO maar dat terrein is nu helemaal leeggehaald. Het zou te maken hebben met Covid 19 dat ze hier de afgelopen maanden gestationeerd stonden. Het heeft dus niets te maken met de sluiting van MAA! Nep nieuws dus, en daar doen wij als OmwonendenMAA niet aan.

De gemeente Beek doet wel aan het verspreiden van nep nieuws. Daar worden nog steeds de fabeltjes over MAA als banenmotor (3.300 !!!) vertelt. Het zijn 171directe banen. Dat is een Albert Heijn! En die geven we toch ook geen € 8 miljoen subsidie per jaar. Of MAA als essentiële basisinfrastructuur voor Limburg! Sluit het vliegveld maar en er is niets aan de hand in Limburg want er liggen 7 vliegvelden in de buurt. En als je in Koln Bonn met Corendon vliegt is dat stukken goedkoper dan vanaf MAA. We hebben in deze rubriek niet voldoende ruimte om al die fabeltjes te ontzenuwen. Daarom is er een boekje verschenen getiteld: Wel of geen subsidie voor MAA, dat u helpt uw mening te vormen. Zeker met de gemeenteraads verkiezingen van 16 maart in aantocht is dat geen overbodige luxe. Als u hiernaast uw gegevens invult sturen wij u een digitale versie. Liever een fysiek boekje, dan hoort u waar het op te halen is. Stem niet op basis van nep nieuws, laat u leiden door feiten.  

 

We kunnen spreken van een zeer geslaagde demonstratie

De aanleiding was het werkbezoek dat de statenleden aan MAA brachten. Wij, OmwonendenMAA, betreuren het dat de statenleden en provincie medewerkers wel naar MAA luisteren en niet naar ons. 

Het thema was/is: MAA een bodemloze put. Jaarlijks moet van ons belasting geld er             € 8.000.000 bij. En daar blijft het niet bij want door achterstallig onderhoud komt er bovenop nog een bedrag tussen de € 50 tot 70 miljoen voor baanrenovatie. 

                   Ontwerp en realisatie van de put: Ger Willems, waarvoor hartelijk dank.

MAA en enkele bedrijven (o.a. SAMCO, MAAS) speelden de emotionele kaart van medewerkers die hun baan dreigen te verliezen. Dat is zeker vervelend. Maar hiertegenover staan 5.500 zeer ernstig gehinderden. (Rapport Pieter van Geel) Overigens horen wij uit betrouwbare bron dat de werkomstandigheden slecht zijn op de platformen, en er te weinig mensen zijn die dit slecht betaalde en ongezonde werk willen doen. In onze plannen voor die 200 ha. is er voldoende werkgelegenheid die zeker veel gezonder zal zijn. 

Terug naar de demonstratie. We hadden gerekend op We love MAA en omwonenden (61% vlgs de enquete!! ) die voor MAA zijn. Maar die waren er niet of nauwelijks. Daarom had MAA haar medewerkers opdracht gegeven betaald te gaan demonstreren met borden als "Ik zie ze vliegen" en kwam de vertegenwoordiger van We love MAA niet verder dan: " ik zie graag vliegtuigen !!!" 

Ander opvallend punt is de hoeveelheid ordebewaarders die ons in toom moesten houden! Marechaussee, politie en handhavers stuurde de gemeente Beek op ons af. Navraag leerde dat er door de marechaussee een veiligheidsrisico analyse is uitgevoerd en dat advies neemt de gemeente Beek natuurlijk over. We hebben dat als heel intimiderend ervaren, terwijl demonstreren een grondrecht in Nederland is.




Wat ons opviel deze maand .....  

De Limburger opende ermee. En alle nationale kranten volgden. 

Terwijl het MKBA rapport nog "in concept" is lekte het naar de pers. Alliantie en OmwonendenMAA zijn als "stakeholders" nog steeds betrokken bij deze MKBA die door de Provincie is opgedragen. Als werknemer van MAA zou ik het benauwd krijgen als je werkgever, eigenaar en exploitant van MAA tot zo'n conclusie komt! 


Wat ook opvalt is het grote aantal vrachtwagens dat op het noord platform moet laden en lossen. We hebben dat vergeleken met het oost platform bij Ulestraten. Daar staan gemiddeld 5 vrachtwagens tegen 25 op Noord per dag. Platform Noord is inmiddels 40 jaar oud terwijl Oost 5 jaar oud is en voor 1 miljoen recentelijk verduurzaamd is. Op Noord zorgt dat voor gevaarlijke situaties want al die Oost Europese chauffeurs moeten het snelfietspad langs de A2 oversteken. Vervolgens zijn er te weinig opstelplaatsen en blokkeren ze de nooduitgang van het vliegveld. (zie foto) MAA het is veel veiliger om meer gebruik van Oost te maken. 

Op de NPO, bij de VPRO was er bij ZEMBLA een reportage over platform medewerkers. Het ging over hun gezondheid. Daar zijn we erg van geschrokken. De uitstoot van zo'n 747 (zie afbeelding) bevat veel kankerverwekkende stoffen op Schiphol. Maar hier natuurlijk ook! Nevenstaande foto laat overduidelijk zien hoe dicht werknemers op Techno Port Europe op het noordplatform  8 uur per dag werkzaam zijn. Je ziet de parkeerplaatsen tegen het hekwerk van MAA op zo'n 50 m. van het vliegtuig. We doen een oproep aan alle HR medewerkers van de bedrijven rond MAA om deze reportage zorgvuldig te bestuderen. Wij als direct omwonenden zijn ook een soort platform medewekers die niet de hele dag benzeen willen inhaleren. We laten metingen uitvoeren en komen hierop terug!  

Meten is weten. Dat geldt zeker voor het grondgebonden geluid in Schietecoven.                    

3 Gezinnen hebben een advocaat in de arm genomen om een rechtszaak voor te bereiden tegen MAA. De overlast van zware taxiënde vrachtvliegtuigen die op het draaipunt nog eens flink gas geven is qua geluid en kerosine stank ongehoord. Dat maakt het onleefbaar in Schietecoven. 

Deze weken wordt door geluidsadvies bureau Cauberg Huygen professionele geluidsmetingen uitgevoerd. Dat rapport zal ongetwijfeld de basis gaan vormen voor verdere juridische stappen. 

MAA zal wel weer aankomen met de mededeling dat op Schiphol geen wetgeving is voor dit geluid, het telt dus niet !!! 

De VN zegt: "dat een gezonde, duurzame en schone leefomgeving een fundamenteel mensenrecht is." (Verenigde Naties resolutie 48/13). 



Bij de foto, op het eerste statief de microfoon en daarachter de camera die alle vliegtuigen filmt.

 

Prima opkomst bij de demonstratie op 2 november. Een gezamenlijke actie van Alliantie en OmwonendenMAA. Het congres over luchtvracht was in het MECC ter gelegenheid van 75 jaar MAA. Wij waren niet uitgenodigd als buren. Dus hebben we ons zelf maar uitgenodigd! 

 





 Vortex schade blijft voortduren! 

Op 11 september werden pannen en daklood weggeblazen in Neerbeek en 11 oktober was het raak in de Hoolstraat in het centrum van Beek. 20 Pannen weggeblazen, 5 pannen op de grond! Gelukkig zijn er geen personen geraakt. In juli hebben 5 getroffen gezinnen een handhavings verzoek bij het ministerie van ILen T gedaan. Dat raakte zoek! Nu eind oktober komt er een uitspraak. Vermoedelijk wordt het verzoek afgewezen! Onze advocaat bezint zich op vervolg stappen. Waar we ook niets van horen is Mevr. van Basten Bodin!  Zij heeft veiligheid in haar portefeuille. Die veiligheid in Beek is in het geding mevrouw! Al maanden! Ze schittert door afwezigheid! Wegkijken heet dat. Totdat er een slachtoffer valt.   


OmwonendenMAA in gesprek met de nieuwe depute Stephan Satijn

In de maand augustus hebben er 2 gesprekken plaatsgevonden. Op verzoek van dhr. Satijn is er begin augustus bij de familie Willems in Geverik gesproken over de overlast die zij ervaren. Ze wonen direct onder de aanvlieg route. Ook is daar uitvoerig gesproken over de Vortex problematiek. 

Een tweede ontmoeting vond plaats op de fiets. Daar hadden we goede ervaringen mee bij Pieter van Geel vorig jaar. Dhr. Satijn (midden) was vergezeld van zijn woordvoerder en beleidsmedewerker. De problemen in Schietecoven, Moorveld, Geverik, Beek, Weert en Ulestraten werden door burgers aangekaart en Stephan luisterde aandachtig en nam er de tijd voor. Het waren echte gesprekken. Duidelijk is dat er bij MAA sprake is van een onmogelijke ligging tussen de woonkernen en dat zorgt voor onaanvaardbare overlast. Volgende afspraak is eind september.    

                                                                               Zoveelste pannen incident !!! 

Weer in Beek aan de Burgemeester Janssen straat in dezelfde buurt rond het Auwt Patronaat. De oorzaak is een triple 7 wide body vrachtvliegtuig van Ethiopian Cargo die om 9.46 uur landde met 85,6 dB op MAA.                                                                                               En na geland te zijn vliegt Ethiopian doodleuk 35 km verder en landt op Luik !!! (bron Flightradar) 

De schade aan het klimaat is gigantisch. (Een vertrekkend vrachtvliegtuig stoot evenveel schadelijke stoffen uit als 1 miljoen auto's, bron NRC). 


Aan twee kanten van het dak is er een groot gat waarbij zeker 70 pannen op de grond terecht zijn gekomen. "We hebben deze schuur in gebruik als buitenkeuken en eten hier regelmatig met ons gezin en vrienden. Je moet er niet aan denken ........ ".

En MAA blijft maar zeggen dat ze het ook heel vervelend vinden. Wat moet er nog gebeuren voordat hier een einde aan komt.  Pannen vastzetten helpt niet bij deze turbulentie. 

Geen wide body vrachtvliegtuigen meer op MAA totdat er een oplossing voor deze levensgevaarlijke situatie is gevonden, zegt OmwonendenMAA. 

4e pannen incident in 3 weken 

Nu in het centrum van Beek. Het Patronaat aan de burgemeester Janssenstraat heeft een gapend gat in het dak. 

Oorzaak een landende Ethiopian cargo op MAA, volgens de buren. "In deze buurt is dit de zoveelste keer. Laatste keer was op 6 mei in de Lucia straat. We wonen precies onder de landingsroute en dat zorgt voor die vervelende turbulentie," zegt Marjo Schoutrop die tegenover woont. "Er lagen tientallen pannen midden op de weg. Er hadden dus makkelijk slachtoffers kunnen vallen."       

Wie doet hier nu eindelijk eens iets aan! 

De Provincie die eigenaar en exploitant van de lucht haven is? 

De gemeente Beek die haar burgers willens en wetens blootstelt aan dit gevaar? 

MAA die moet stoppen met deze vluchten totdat deze vliegtuigen veilig kunnen landen? 

De politie want er is sprake van vernieling van andermans eigendommen? 

OmwonendenMAA laat uitzoeken welke juridische maatregelen mogelijk zijn. 

Dit moet stoppen !!!


3e Pannenincident in 3 weken in Geverik! Op de Daalstraat komt op zondag 4 juli om 13.15 uur een Corendon (Callsign CND791) over. De Vortex turbulentie zorgt voor rondvliegende pannen van 3 daken. Op nummer 64 is de schade het grootst. Het dak is in nieuwstaat en de pannen zijn per 4 vastgelegd. Toch zijn aan beide zijden pannen ervan af. Aan de kant van de buren Lissy en Tim, zijn 2 pannen op de trampoline terecht gekomen waar hun kinderen zojuist nog speelden maar naar binnen kwamen vanwege een dreigende regenbui. Een geluk bij een ongeluk ! 

In de CRO is woensdag uitgebreid gesproken over deze incidenten. De Provincie kent de gebieden waar dit regelmatig voorkomt in Meerssen en Beek, en wil          € 400.000 uittrekken om pannen vast te zetten. Maar de praktijk in Geverik en Beek leert dat dit geen oplossing is. Dat hielp mensen in de buurt van de Aalsmeerbaan bij Schiphol misschien. Maar hier komen vliegtuigen op 45 meter over. "Er zijn nauwelijks luchthavens in Europa waar woningen zo dicht bij de baan gesitueerd zijn dan rondom MAA"  Quote uit rapport Pieter van Geel. Daar ligt de oorzaak. 

Lissy: "Ik wil dat mijn kinderen veilig buiten kunnen spelen. Nu wacht ik bij elk vliegtuig angstig af wat de turbulentie nu weer aanricht".  






Dinsdag 29 juni weer een pannen incident in Geverik. Nota bene bij hetzelfde huis als het bericht hieronder. Dus tweemaal in 2 weken is het de vortex of zog turbulentie die voor gevaarlijke situaties zorgt. Oorzaak landend vrachtvliegtuig op MAA. Reactie van MAA; Heel vervelend,..... en wij onderzoeken wat we hiertegen kunnen doen! 

Omdat dit de tweede keer is op hetzelfde adres moet MAA alle pannen op het dak vastzetten.

OmwonendenMAA zal onderzoeken welke juridische stappen tegen MAA genomen kunnen worden.

14 Juni is het weer raak. Een Qatar 777 L tilt aan de Geverikerweg de tuinparasol uit de houder en werpt die op de nieuwe fiets. "Normaal spelen hier onze kleinkinderen, je moet er niet aan denken dat ...... " 

Tonny en Ger wonen hier nu 45 jaar maar de laatste jaren is de overlast hier in Geverik onaanvaardbaar. Ze horen bij de ernstig gehinderden ! Grote vrachtvliegtuigen komen hier 40 meter precies boven ons huis met >100 dB !!! Mag dat überhaupt ? Of heeft MAA daar een ontheffing voor ! 

Op de rechtzaak die John Huizinga heeft aangespannen leerden we dat MAA 18 (achttien) ontheffingen nodig heeft om binnen de regels van de EASA te opereren. De landsadvocaat zei daarover dat zoiets "uniek" is in Nederland. Ook de gemeenten Beek en Meerssen hebben ontheffingen aan MAA verleend. Denk bij Beek aan de asfaltgranulaat parkeerplaats en bij Meerssen aan het ontbreken van straatverlichting aan de Nieuw Vliekerweg bij de zuidkop van de baan. Samen tellen we zo 40 ontheffingen!! 

Gezond verstand zegt dan: hier is geen plaats voor een vrachtluchthaven als je 40 keer een uitzondering op de wet nodig hebt. En wat doen de gemeenten Meerssen en Beek om hun burgers tegen die turbulentie (vortex) te beschermen? Het is nu elke maand raak. Laatste was 6 mei in het centrum van Beek. Daarvoor in Meerssen. Het is meestal een Qatar toestel. Die staan bekend om het veroorzaken van veel luchtwervelingen. En uitgerekend die haalt Jos Roeven hier binnen !  Het is nu afwachten welke omwonende de komende maanden het eerste slachtoffer wordt.

Het lijkt rustig na de val van GS. Maar schijn bedriegt! 


Hierboven enkele krantenkoppen van deze week. En dan heeft De Limburger het nog niet over de gepeperde brief van de Alliantie aan Remkes en Hoes. Vanuit de OmwonendenMAA heeft Isabel Urlings het initiatief genomen voor een brief aan minister Ollongren met klachten over het functioneren van de burgemeester van Beek. Van de nieuwe gemeente Beekdalen ontving de provincie een duidelijke stellingname tegen de ontwikkelingen van MAA. Naast AWACS overlast willen ze daar niet ook de overlast van MAA. De gemeenteraad van Meerssen sprak zich unaniem uit tegen het in de openlucht testen van straalmotoren. Daardoor heeft SAMCO nu een groot probleem. En dan de dakpannen incidenten. Was het in februari raak in Meerssen West donderdag 6 mei was Beek centrum aan de beurt. Een Boeing 777 van Turkish Airlines liet op de Lucia straat de pannen "dansen". Dat is nu al de 15e keer in 3 jaar. Dat zijn geen incidenten meer dat is structureel. MAA gaat een onderzoek uitvoeren! Dat is de slager die zijn eigen vlees keurt dus daar hebben we weinig vertrouwen in. Overigens is er door een gerenomeerd instituut al een onderzoek verricht. De conclusie daarvan luidt dat er niets aan te doen is.

De conclusie had natuurlijk moeten zijn dat je hier zo dicht op de bebouwing van Meerssen en Beek niet met zo'n zware vliegtuigen moet landen. MAA heeft haar bedrijfsvoering niet op orde is onze conclusie. Een van hun processen is het veilig landen op MAA. Daar slagen ze niet in blijkt overduidelijk de afgelopen jaren. En een bedrijf dat niet kan garanderen dat je hier veilig kunt landen moet stoppen met die activiteit. Zo gaat dat bij elk ander bedrijf ook. Dan wordt de productie stilgelegd en de oorzaak verholpen.      

En weg is VVD depute Joost van den Akker. 

Het hoofdpijn dossier MAA was in zijn handen. 2 Jaar geleden waren we met een afvaardiging van OmwonendenMAA op audiëntie. Dat leverde niets op. De VVD'er was er vast van overtuigd dat MAA basisinfrastructuur is en banenmotor voor Limburg. Gelukkig heeft ons MKBA dat al onderuitgehaald. MAA is financieel een bodemloze put zeggen economen, en er werken 170 mensen direct. 

Nu er een nieuwe ploeg gedeputeerden moet komen bied dat kansen voor ons. Gedurende 2 jaar loopt er een stevige lobby van de Alliantie om bij alle partijen onze wensen voor MAA duidelijk te maken en ook de vooroordelen weg te nemen. 

(Weet u nog dat deze depute riep dat er 3.300 banen gemoeid waren met MAA !!!, dat zijn er nog geen 1065, direct en indirect, volgens ons onderzoek. En het is maar een kleine groep die tegenstanders van MAA.) 

Die kleine groep heeft inmiddels 19.000 petities aangeboden en deze site heeft inmiddels al 40.000 views; dus dat klein valt wel mee. Zeker als je dat afzet tegen "de loverboy's van MAA",  die met hun initiatief BUURMAAn al 1000 reacties hebben ! 

MAA is een construct van VVD depute Twan Beurskens en behoort daarmee tot de "oude politiek" waarmee nu afgerekend wordt. Weet u nog dat CDA' er Rene van der Linden (ja die van de paspoort affaire) aan een baantje geholpen moest worden en uit zijn netwerk in Azerbaijan een exploitant moest vinden voor MAA omdat niemand te vinden was voor deze job. Zo zijn we via Ismail Durmaz aan die dubieuze Aziatische vrachtfirma's gekomen. 


Maatschappijen als Qatar Airways die nu door ons in verband gebracht worden met schendingen van mensenrechten in Qatar, wapenhandel voor Myanmar door Rada Airways uit Wit Rusland en Maatschappij Aviastar uit Rusland die op China vliegt; Oeigoerse gemeenschap. En dat zwaar gesubsidieerd (€ 10. miljoen per jaar) van ons Limburgs belasting geld.) Zou Jos Roeven überhaupt een moreel kompas hebben?

Terug naar het Gouvernement. Er zullen geen nieuwe verkiezingen komen zegt demissionair minster Olongren. Bij de laatste verkiezingen scoorden o.a. Forum en Groen Links goed. Forum is inmiddels geïmplodeerd. Maar Groen Links is alive and kicking. De naam van Geert Gabriels zingt al rond in Maastricht. Met een depute uit een links kamp zijn onze opties; sluiting van MAA en alternatieve gebiedsontwikkeling weer een stuk dichterbij.  Wordt vervolgd !   

Maandag 29 maart noteert de Sensornet microfoon in Geverik 11 (elf !!!) keer 90 dB waarvan 2 keer een Boeing 747. Dat betekent niet alleen heel veel geluid maar ook ontzettend veel kerosine stank overlast! Want al deze kisten vertrekken vanaf het noorden en spuiten dan full power kerosine over Geverik. Gooi die sla uit je tuin dus maar weg.

Ook OmwonendenMAA heeft zijn ervaringen met de ontslagen CDA'er Herman Vrehen. Door de provincie was Vrehen aangezocht om een omgevingsconvenant te schrijven. Daarvoor zijn we 2 keer uitgenodigd om met Herman Vrehen en Maarten v.d. Sande te spreken. Daarna was duidelijk dat onze kritische visie niet paste in het convenant. En dus werd er in de CRO een convenant goedgekeurd waar OmwonendenMAA niet in gekend zijn !! 

Andere ervaring met Vrehen past helemaal in het beeld van gesjoemel en zelfverrijking. 

De Provincie en de CRO wilden een digitaal platform om met omwonenden te communiceren. U hebt daarover folders in de bus gekregen afgelopen jaar met de vraag om hier lid van te worden. Het idee komt van Herman Vrehen en hij zet daarvoor zijn eigen ICT bedrijf NEXUS in. Inmiddels is het platform gesloten en komt in de CRO een evaluatie of en hoe het verder gaat. Kosten tot nu toe €50.000,- 

Bent u bekend met remote tower control? Waarschijnlijk niet. 

Kort komt het erop neer dat een fysieke verkeersleider op de toren wordt vervangen door een camera. Gewoon een ordinaire besparing dus. Verkeersleiders zitten dan in Schiphol naar schermen over Beek te kijken.       

(Kost MAA 14 hoogwaardige banen.                           Blijft over 185 -14= 171directe werkgelegenheid.)

Luchtverkeersleiding Nederland heeft dit besloten en daarmee is dat een feit. Dus komt er een paal van 36 meter hoog met een hele dure camera. Eerst zou die camera aan de kant van Schietecoven komen maar dat ging niet door en nu moet hij aan de A2 kant in de buurt van de verkeerstoren komen. Wij hebben aangegeven dat de privacy veel aandacht moet krijgen. Maar nu is het probleem dat zo'n paal door het obstakel vlak steekt, en dat mag niet i.v.m. de veiligheid. MAA moet nu een ontheffing aanvragen om dat toch voor elkaar te krijgen. Dat wordt dan de zoveelste ontheffing. 

Als omwonenden weten we inmiddels dat het vliegveld hier niet past. En dat kun je goed aflezen aan de ontheffingen die MAA nodig heeft. U weet waarschijnlijk dat ter hoogte van Schietecoven het hek overgaat in een hek dat kan omklappen als een vliegtuig van de baan schiet ! Eigenlijk zou er voldoende ruimte moeten zijn voor zo'n manoeuvre binnen de MAA ruimte. De normale straatverlichting aan de zuidkant in Schietecoven ontbreekt. De straat daar wordt met een stoplicht voor verkeer afgesloten als er een vliegtuig vertrekt. Er kan geen taxibaan naast de baan aangelegd worden omdat het terrein van MAA niet breed genoeg is. De noodzakelijke 145 meter die ICAO voorschrijft aan beide kanten van de baan is niet voorhanden etc. etc. 

Maar ..............er is overal een ontheffing voor geritseld. Een normaal mens concludeert dan dat je hier geen luchthaven moet willen. MAA, de luchthaven van de ontheffingen in de bebouwde kom.    

De komende 3 tot 5 jaar blijven jumbo jets op MAA landen!                                          

Dat zei Fons Latour (2e man bij MAA in de CRO vergadering van 24 maart j.l.) Dat is dramatisch voor omwonenden. De 747-400 is al jaren de meest vervuilende, en koploper in geluid overlast. 102, 104 dB volgens Sensornet metingen. Dit vliegtuig was ook de veroorzaker van de Vortex (pannen incidenten) in het centrum van Beek en de ramp in Meerssen.                                                                                           Maar Fons zegt doodleuk, MAA kan en wil deze kist niet weigeren. Dus economie voor leefklimaat. We ontmoedigen de komst van deze toestellen wel. Ze krijgen een boete van €1250. Dat lijkt heel wat. Maar de winst voor de Maatschappij is ongeveer € 450.000 per vlucht. Peanuts dus voor Qatar etc. Dat ontmoedigen stelt dus niets voor!  MAA is niets gelegen aan onze gezondheid de komende jaren! 


Vrijdag behaalde de Alliantie een klinkende overwinning. 

In Maastricht kwamen de statenleden bij elkaar om geïnformeerd te worden over het MKBA. Onze MKBA, die door crowdfunding, uw geld, nogmaals dank daarvoor, mogelijk is gemaakt. De Provincie wilde geen MKBA. De Alliantie hield voet bij stuk en vrijdag vond de discussie daarover plaats. Tot nu toe wilde de Provincie van deze MKBA niets weten. In oktober werden ze uitgenodigd voor een stakeholders bijeenkomst, in november nodigde OmwonendenMAA de depute uit om hierover te discussiëren in de Mondial; nog niet eens een afmelding !  En bij de aanbieding kon opeens niemand aanwezig zijn! 

Maar ...... sinds deze week schuiven de panelen in Maastricht. Bij het debat vrijdag over de Kosten Baten Analyse van de Alliantie waren depute Joost van den Akker en ambtenaar Maarten van der Sande aanwezig. Als boeren met kiespijn welliswaar. Dat betekent dat er in het bijzijn van de beide heren gesproken werd over de variant: geen vliegveld en een andere gebiedsinvulling van die 200 ha. vliegveld. Een overwinning en het begin van een interessante discussie. Begin oktober 2021 valt de beslissing over MAA.  


En dat is 3 ! 

Vrijdagavond voor de derde keer binnen een week een incident rond MAA. Over Meerssen West landde een Qatar rond 18.00 uur en de luchtstroom (Vortex) achter het toestel zorgde voor het losraken van dakpannen. Die vielen op de rode auto die op de oprit geparkeerd stond. Nieuw is dat dit in de winter gebeurt. Alle vorige incidenten waren bij temperaturen van 20 graden en meer. 

Als mijn buurman bij mij dakpannen van het dak gooit bel ik de politie en krijgt die buurman een boete. Pieter van Geel zegt in zijn rapport dat de luchtvaart dezelfde behandeling moet krijgen als alle andere sectoren. Aangifte doen dus!

Met dank aan de 37.600 liter kerosine die zaterdag boven Verviers (Ardennen) geloosd is. Allemaal volgens procedures en alles vervliegt.

Namens de natuur hartelijk dank !!!

Weer gevaarlijke situatie op MAA.  

Afgelopen zondag was het weer bijna raak. 

Een toestel van Emirates met landingsgestel al uit boven Beek wil landen. Boven Geverik trekt het toestel plotseling met veel kabaal de neus weer omhoog klapt het landingsgestel in en maakt een doorstart. Met de schrik van zaterdag nog in de benen vraagt iedereen in Beek zich af wat er nu weer op MAA aan de hand is. Op naar de MAA site naar het kopje bewoners. Geen letter. Vandaag horen we van Robert Jense dat er inderdaad een toestel van Qatar Airways te dicht op de baan stond waardoor in opdracht van de verkeersleiding er niet geland mocht worden. Foutje bedankt ! 

En dat terwijl de verkeersleiders nu nog in de toren zitten. Kun je nagaan hoe dat met "remote tower" vanuit Schiphol volgend jaar zal gaan. Ook het feit dat MAA geen aparte taxibanen heeft zorgt voor deze onveilige situaties.



Gemeente Beek in conflict met de Provincie.         Ze staan lijnrecht tegenover elkaar in het MAA dossier. 

In het rapport Van Pieter van Geel staat dat Geverik geherstructureerd moet worden en dat Beek deel moet nemen in een leefbaarheid fonds van € 10 miljoen. Vandaag (25/2) zei wethouder Huub Schoenmakers in de CRO dat de gemeente Beek aan beide niet meewerkt! 

Uitgangspunt in het rapport van Pieter is dat groei verdient moet worden.                           Door niet te herstructureren en niet bij te dragen aan het leefbaarheid fonds zorgt Beek ervoor dat MAA niet kan groeien en zal krimpen !

  

In de gemeente Beek is men bezig met "Baek to the future". Een peiling onder de inwoners over diverse onderwerpen zoals wonen, recreatie, cultuur etc. In deze corona tijd natuurlijk digitaal. Maandagavond kwam ook het onderwerp vliegveld aan de orde. Dat bood ons eindelijk de gelegenheid om MAA aan de orde te stellen bij B en W. Aanwezig waren namelijk de Burgemeester en wethouder Ralph Diederen. Al 3 jaar proberen we de Burgemeester die economie en MAA in haar portefeuille heeft uit te nodigen voor een gesprek of liever nog een werkbezoek aan Geverik te brengen. Tot op heden te vergeefs !!! Wat een verschil met Meerssen. Daar nodigt de wethouder de Alliantie zelf uit om zich te laten informeren over onze standpunten en heeft hij een actieve kritische houding in de CRO vergadering. Als inwoners van Geverik, centrum Beek en Neerbeek was de meerderheid tegen MAA. Als volgens het rapport van Geel het vrachtverkeer 3x gaat toenemen is dat onaanvaardbaar vond een meerderheid. Politiek Beek neem hier notitie van het is nog een jaar voordat er verkiezingen zijn.


Gisteren de Volkskrant vandaag de NRC. 

Er is van de landelijke pers ook veel belangstelling voor het rapport van Pieter van Geel. Maar niet alleen het rapport ook ons MKBA krijgt veel aandacht in de nationale kranten. Deze journalisten maak je niets wijs. Ze plegen hoor en wederhoor en trekken dan hun conclusies. Bij de NRC leidt dat tot de conclusie dat MAA zelf het probleem is !





Hierbij de Een Vandaag reportage over het rapport van Pieter van Geel. De kijkdichtheid is 1,5 miljoen kijkers. Met dank aan AVRO/TROS.


https://eenvandaag.avrotros.nl/embed/527637/

Geverik en Schietecoven slopen voor onrendabel vliegveld!                                Ik dacht het niet! 

Het rapport van Pieter van Geel besteed aandacht aan de leefomstandigheden van de omwonenden. Hij wil daar €10 miljoen voor uittrekken. Ook brengt hij het aantal slaapgestoorden terug door nachtvluchten te verbieden en moeten omwonenden een plaats krijgen aan de vergadertafel. 

Maar van MAA een vrachtluchthaven maken met 2750 m baan zodat de grootste, zwaarste -en ziek makende vrachtvliegtuigen hier kunnen komen is te gek voor woorden. Dat is het slechtst denkbare scenario. We zijn dit burgerinitiatief in 2017 juist begonnen omdat Durmaz vanuit Azerbeidzjan zware, vervuilende vrachtkisten op ons afstuurde. Pieter kiest voor vracht en niet voor passagiers. Dus kunnen Belgen, Duitsers en Nederlanders geen gebruik meer van MAA maken. Wel de lasten maar niet de lusten. Wel miljoenen Limburgs belasting geld erin pompen. Binnenkort moet er een beslissing genomen worden over €35 miljoen voor de baanrenovatie! En dan maar hopen dat het Rijk dat straks gaat betalen. De Luchtvaartnota is daar duidelijk over. De Provincie moet haar eigen broek ophouden!  

Niet de omwonenden moeten wijken.... maar MAA !!! 

Er is geen plaats hier voor dergelijke ambities. Gebruik je verstand en maak van die 200 ha en die €10 miljoen een 5 sterrenlandschap waar Limburgers trots op zijn.


Weer uitstel rapport van Geel ! 

Was het eerst voor de kerst, daarna half januari nu deelt de Provincie mee dat dinsdag 26 jan. de aanbieding van het rapport aan Gedeputeerde Staten is voorzien en woensdag de presentatie aan Provinciale Staten. Het laatste openbare gesprek met van Geel was op 30 december (CRO vergadering). Daar gaf Pieter de indruk dat hij ver klaar was en al 40 pagina's had. Wij vinden het daarom vreemd dat hij nu toch nog 4 weken extra nodig heeft. We hebben al eerder gemerkt dat de provincie in staat is verslagen zo om te buigen dat het haar beter uitkomt. (Verslag van de 1 mei 2019 tafelgesprekken.) Ook Ge Waeijen heeft zich in november j.l. tegenover Pieter al uitgelaten in de zin van: zorg er in je rapport wel voor dat ik een kansrijk luchthavenbesluit kan gaan aanvragen.... 

Laten we hopen dat Pieter zijn rug recht houdt en waar maakt wat hij ons steeds heeft voorgehouden: "ik ga niets opschrijven waar ik niet achter sta ".

Omwonenden van MAA hebben een eigen geluid-meet-net EANS opgebouwd vorig jaar. Dat omvat nu 18 microfoons om de baan heen. Naast het aantal dB's geluidoverlast registreren deze microfoons ook de transponder gegevens van het betreffende vliegtuig. Dat is o.a. type vliegtuig en maatschappij, hoogte, landen via noord of zuid etc. Uit die gegevens wordt elke maand door Gustaaf van Ditzhuizen van Ingenieursbureau Ditzitel een samenvatting gemaakt. Gustaaf (links) overhandigd een EANS microfoon aan Isabel Urlings in Geverik. Haar meetstation kunt u volgen als "Geverik 2".

We zullen die samenvatting elke maand hier opnemen. Voor meer informatie kunt u terecht op de website www.monitor-maa.nl 


In de maand december (2020) is het aantal vluchten t.o.v. november afgenomen, zowel voor vracht (7%) als passagiers (26%). Overigens zijn de hierin opgenomen passagiersvluchten ook vaak vluchten t.b.v. onderhoud bij de firma SAMCO zoals die van EasyJet en Wizzair. Het vrachtverkeer laat een afname van Qatar zien met 23% en van Saudi Cargo met 54%. Een kleine stijging is waargenomen bij Turkish Airlines met 9% en een uitzonderlijke stijging bij Royal Jordanian met bijna 70%. Ook Geo Sky is verder gestegen met 16%. Dit is opmerkelijk omdat zij ook nog vliegen met de zeer luidruchtige Boeing 747-200. Ethiopian Airlines is helemaal verdwenen. Daarnaast is Emirates weer teruggekeerd met 6 vluchten. Qatar Airways heeft in december wederom 42 x de stillere Boeing 787 Dreamliner ingezet in plaats van de Boeing 777. De inzet van de Boeing 747-200 en de 747-400 is helaas op hetzelfde niveau als vorige maand gebleven. Dat levert helaas weer onnodig geluidoverlast op, temeer daar dit type vliegtuig op Schiphol verboden is. Ook het gebruik van de Boeing 747-200 door Geo Sky is weer toegenomen.

In De Limburger, op de laatste dag van 2020, treft u dit redactionele artikel aan van Peter Kamps. Als economie redacteur heeft hij de tijd genomen om ons MKBA goed te lezen! 

Het is voor OmwonendenMAA allemaal begonnen met de toegenomen overlast vanaf september 2017. We kwamen elkaar tegen op straat met verhalen hoe laag die vrachtkisten wel niet over Geverik opstegen. Uit die verhalen ontstond in maart 2018 een groepje dat al snel samenwerking zocht met Schietecoven en andere dorpskernen. Het burgerinitiatief OmwonendenMAA was een feit en groeide uit tot 450 burgers die zich zorgen maakten over hun leefomgeving. In november 2018 komt de mededeling van MAABI dat het aangevraagde luchthaven besluit wordt ingetrokken. Ge Waeijen, dir. MAABI, zegt op een persconferentie; "dat een fundamentele heroverweging van MAA aan de orde is". Dat was niet aan dovemansoren oren gericht, en nu 2 jaar later ligt er een professioneel MKBA rapport dat antwoord geeft op die fundamentele heroverweging. Hoe kleiner hoe beter voor Zuid Limburg en het liefst geen vliegveld. Een landschapspark van 200 ha. als toegang tot het 5 sterren heuvellandschap, uniek voor Nederland, heeft de voorkeur van OmwonendenMAA. 

De laatste loodjes ...... Het Pieter van Geel traject loopt ten einde. Half januari zal zijn rapport uitkomen. Daar hangt veel van af. Hij heeft al 40 pagina's maar moet nog verschillende knopen doorhakken. Daartoe waren er gisteren 2 videovergaderingen gepland. 


Agendapunten zijn: Sluiting 6-7 met ruimere extensie mogelijkheden na 23 uur;  baanlengte 2500 of 2750 meter; aantal vliegbewegingen kan (t.o.v. 2019) toenemen mits door maatregelen stillere en minder hinder gevende vliegtuigen ingezet worden; hinder beperkende maatregelen, welke hebben onze voorkeur; toekomstig overleg model; .....om er een paar te noemen. 

Als u de problematiek een beetje volgt de laatste jaren zal duidelijk zijn dat we op veel van deze punten recht tegenover elkaar staan. Pieter noemde dat polariserend en het woord spagaat is ook gevallen. We wensen Pieter veel wijsheid de komende dagen en natuurlijk prettige feestdagen!



Met deze kop opende De Volkskrant haar bijdrage over onze MKBA. En ook Dagblad TROUW heeft ons rapport goed gelezen. 


Voor de inhoud van beide artikelen verwijs ik u graag naar de app service van Tom Sijstermans. Ook treft u daar een videoverslag aan van het aanbieden van het rapport aan Provinciale Staten. Mocht u nog niet zijn aangesloten op die app service geef dan u 06 nummer door aan Tonny Willems of vul hiernaast het formulier in met de vraag: app service en uw 06. 

Frank Wormer biedt het MKBA rapport hier aan met inachtneming van de anderhalve meter. Dhr. Frische knipt het pakketje dat een stick met de digitale versie bevat, los van de drone. Daarnaast is er een papieren versie voor alle statenleden. Ook is er een publieksversie van het rapport waar in begrijpelijke taal op 14 pagina's de belangrijkste zaken worden verklaard. De app volgers hebben deze publieks versie al digitaal ontvangen.                                                                  


Stelt u prijs op een papieren versie laat dat even weten aan Tonny Willems of vul het formulier hiernaast in met de vermelding: publieks versie op papier. 

Met deze MKBA is "het spel op de wagen". De Alliantie is al in gesprek met de relevante statenleden. Deze worden "bijgeschoold" door Walter Manshanden en Leo Bus, de economen die het rapport opgesteld hebben. Half januari komt Pieter van Geel met zijn rapport. Pieter is al vanaf mei op de hoogte van de inhoud van ons MKBA. In oktober heeft hij nog gevraagd aan Manshanden en Bus om aanvullende berekeningen uit te voeren. Ook de Provincie en MAA kennen ons MKBA. Beide is gevraagd om in oktober met opmerkingen te komen zodat die  meegenomen kunnen worden in het uiteindelijke rapport. Beide organisaties hebben daar geen gebruik van gemaakt! We zijn in februari begonnen aan de MKBA en vroegen toen om een light versie voor €25.000,- Inmiddels ligt er een full versie met een waarde van €100.000 !!! Met dank aan de geweldige inzet maar vooral de betrokkenheid van beide heren. Van onze kant zijn Wim Derks en zeker Frank Wormer een eervolle vermelding waard! Maar het allerbelangrijkste bent u die met een kleine of grote donatie deze MKBA mogelijk heeft gemaakt. Heel hartelijk dank daarvoor.



 

Geverik zaterdag 24 oktober.                                                                                                                            11 Keer een geluidoverlast tussen 85 en 93 dB tussen 06 en 20.00 uur !!! Die pieken van +90 dB worden veroorzaakt door landende Boeings 747. De +_ 80 dB 's zijn vertrekkende vrachtvliegtuigen. Bij die laatste categorie komt de overlast van kerosine stank er nog bij. 

Vergeet verder niet dat bij het landen als de wielen de grond raken het naar verbrand rubber ruikt, vervolgens er op de motoren wordt afgeremd (reverse) met 85 dB en dan het taxiën (70 dB) naar de draaipunten waar ook weer flink gas gegeven moet worden om te draaien (82 dB) terug taxiën over de landingsbaan (MAA heeft geen taxibanen omdat daar hier geen plaats voor is !) met 65 dB naar het noord platform om daar te parkeren en nog 15 min. aan 65 dB met stationair draaiende motoren. Dat laatste betekent weer voor Geverik en omgeving kerosine stank! Laat je dus niet wijsmaken dat het maar alleen het moment van overvliegen is dat direct omwonenden overlast bezorgd. 

Dat verklaard ook de grote hoeveelheid klachten. De CRO deed daar in haar laatste vergadering erg badinerend over. Er zou maar in het wilde weg geklaagd worden en mensen zouden aangespoord worden om maar zoveel mogelijk te klagen bij het KICL. Op grond van het bovenstaand voorbeeld van 24/10 kun je zeker 50 gegronde klachten indienen bij het KICL als direct omwonenden, inclusief grondgebonden geluid. Voeg daarbij dat door corona veel meer mensen thuis werken in de 20 kernen om de baan en het hoeft dus niemand te verbazen dat het aantal klachten explosief is toegenomen. Het aantal ernstig gehinderden is zodoende ook toegenomen door de sterke toename van vrachtvliegtuigen. We blijven het zeggen tegen: Pieter van Geel , de Provincie, MAA , de gemeenten Beek en Meerssen:                   MAA mag geen vrachtluchthaven worden, dat kan niet , dat past niet bij een vliegveld in de bebouwde kom. Of zoals 3 ministeries vast stelden "MAA met een noord-zuidbaan levert onaanvaardbare overlast op voor de omwonenden."    

Je kon erop wachten ! 

Zondag was het weer raak. Omstreeks 09.35 uur komt vlucht SVA941over Beek om te landen op MAA. Door de sterke vortex (luchtwervelingen achter een vliegtuig) liggen even later de pannen op straat in "Achter de Beek" in het centrum van Beek. De bewoner van het pand wijst aan bij welke daken er de afgelopen jaren pannen zijn afgewaaid. Zeker bij 5 hoge daken is dat het geval. Gelukkig zonder persoonlijke ongelukken of wat vaker hier gebeurt geparkeerde auto's i.v.m. begrafenissen. 


Saillant detail is dat het hier gaat om een dak in uitstekende staat en waarbij alle pannen vastgelegd zijn. Volgens MAA zou dat de oplossing moeten zijn. Niet dus! Ook is de veroorzaker van deze overlast steeds het 747-400 vrachtvliegtuig. Dit is ook het vliegtuig waar bij het KICL de meeste klachten over binnenkomen. Als Omwonenden MAA dringen wij er bij MAA op aan om dit vliegtuig te weigeren op MAA.



Veel eerder dan verwacht staat de teller onder aan deze pagina's op 30.000 bezoekers!!!                 

1 April j.l. noteerden we nog de 20.000 en nu 4 1/2 maand later bereiken we deze mijlpaal. U weet ons goed te vinden en stelt blijkbaar prijs op kritische informatie. Maar u bent ook kritisch in uw commentaren als we te snel conclusies trekken zoals die mededeling over de start voor 6.00 uur vorige week donderdag. 

30.000 In nog geen 18 maanden en dan te bedenken dat Provincie en CRO al vanaf december vorig jaar proberen een on line platform te starten met 1500 volgers. En dat door een professioneel web -en ICT bureau en folders die huis aan huis bezorgd zijn. (Kosten waarschijnlijk meerdere 10.000 Euro's van ons belasting geld!) (Lees ook ons bericht hierover op deze pagina hieronder.) Terwijl wij omwonenden alles vrijwillig doen en tegen minimale kosten.(€8 per maand voor de hosting van deze website !)  


Deze 30.000 bezoekers past ook in het beeld van de ruim 19.000 handtekeningen die door de Alliantie vorig jaar 8 november bij de Provincie aangeboden werden. En nu de crowdfunding voor ons eigen MKBA dat al bijna €25.000 heeft opgeleverd !!!                         

Hartelijk dank voor deze geweldige steun.  


Een voorbeeld van de geluidoverlast op donderdag 13 augustus. Het gaat om piekgeluid (want dat is het geluid dat omwonenden horen) gemeten door de Sensornet meetpaal, geïnstalleerd door de Provincie; eigenaar en exploitant van MAA. De microfoon staat op de Geverikerstraat op 500 meter van de baan en het Noordplatform. 

Let ook op dat de overlast al start om 5.40 uur met 68 dB. Volgens Jos Roeven (CEO van MAA) is de luchthaven dan helemaal niet open!                                                                                                      Om 5.41 uur is er op MAA vliegtuig-geluid te horen van 82.7 dB in Geverik. Normaal betekent dat, dat er een toestel opstijgt in zuidelijke richting. Zo gaat dat al vanaf september 2017. Vandaar dat we daar nu ook vanuit gingen. Maar onderzoek bij meetpalen in Meerssen en Rothem etc. leveren hiervoor geen bewijs. Dus dat trekken we terug.  Blijft over wat het dan wel is geweest want 3 microfoons liegen niet. We zoeken dat uit. Wordt vervolgd.

Vervolgens 8.40 uur 85,7 dB, 9.20 uur 90,4 dB, 11.10 uur 88,2 dB, 12.20 uur 87,7 dB, 13.20 uur 90,3 dB, 14.30 uur 83,9 dB, 16.10 uur 89,3. dB, 17.20 uur 87 dB, 18.10 uur 95,3 dB en dan denk je dat je alles gehad hebt heeft MAA ook nog een extensie in petto om 23.51 uur start er doodleuk nog een 747 van Saudi Cargo. Die start met 72 dB om vervolgens met >100dB langs Schietecoven te denderen en daarna in Meerssen West iedereen uit de slaap te halen en via Bemelen over vakantie vierend Zuid Limburg het land te verlaten. 

Duidelijker kunnen we het u niet bewijzen. MAA is een onbetrouwbare buurman die niets gelegen is aan onze gezondheid. Gelukkig gebeurt dit terwijl Pieter van Geel zijn advies moet uitbrengen.  Ons advies: MAA weg ermee! 










Dit zijn de kampioenen overlast bezorgen, groot vrachtverkeer van juli 2020. Qatar volgt op plaats 3 met 107 vluchten van gemiddeld 92 dB in juli. Het vrachtvliegtuig op de voorgrond is van ACT Airlines een Boeing 747-481 BDSF bouwjaar 1992. Dit toestel veroorzaakt altijd meer dan 100 dB aan geluidoverlast in Geverik.  Bron: EANS , voor meer resultaten: www.MAA-Monitor.nl   

Maar ik wil u attenderen op een andere vorm van overlast. Veel meer vracht betekent ook veel meer vrachtauto's en chauffeurs. Op de afbeelding hiernaast de situatie aan het noordplatform. Vrachtwagens versperren over de volle breedte de weg. Vliegtuigkijkers wurmen zich een weg tussen de vrachtauto's. De nooduitgang voor MAA wordt geblokkeerd. 


Maar het meest storende en zeker met dit warme weer is het afval. Uitpuilende prullenbakken die niet berekend zijn op chauffeurs en toeristen en bij het oostplatform ontbreekt elke vorm van afvalbakken of toilet -en was voorzieningen voor chauffeurs.

                                            Op de foto hier beneden het watertap punt !

 

Lange tijd was het stil rondom "vliegende dakpannen", maar afgelopen zaterdag was het goed raak in Beek. 

Op de Scheperstraat bij fam. Lacroix landde rond 11.30 uur een Boeing 777 77F van Saudi Arabian Airways (vlucht SV 915) over hun huis. Daarbij kwam zoveel turbulentie vrij dat zo'n 70 pannen op de oprit en de straat terecht kwamen. Gelukkig werd niemand geraakt. 

Ook de buren hebben schade aan hun raam waar de pannen tegenaan kletterden.                                                              

De dakdekker heeft het dak provisorisch dicht gelegd. Deze week zal onderzoek moeten uitwijzen of het dak ontzet is. Daarvoor is er al een steiger langs het huis geplaatst. 

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. In Meerssen west en in Geverik was het de afgelopen jaren vaker raak. MAA heeft een onderzoek laten uitvoeren en daaruit bleek dat er helaas niets aan te doen is !!! De conclusie had natuurlijk ook kunnen zijn dat het vliegveld zo kort op de bebouwing van Beek en Meerssen ligt en er met zo'n zware vrachtvliegtuigen gevlogen wordt dat deze incidenten er gewoon bijhoren. 

Het wachten is nu totdat er slachtoffers vallen. Dan zullen er wel maatregelen genomen worden. 

MAA heeft nu besloten om pannen vast te zetten als er binnen 5 jaar 2 keer zo'n incident plaatsvindt. 

De burgemeester van Beek woont op een steenworp afstand misschien dat zo'n incident haar de ogen opent !     

Een paar dagen geleden bereikte ons het bericht dat het online platform van de CRO / Provincie geen prijs meer stelt op dialoog met de omwonenden. In mei ontvingen we nog onderstaand briefhoofd met toch duidelijk het woord "dialoog" erin.


Wat is dit platform nu precies? De Provincie is op zoek naar een middel om snel en zonder fysiek contact met omwonenden onze mening te peilen door middel van "vragen, stellingen of thema's" over MAA. Men streeft naar 1500 deelnemers zodat de uitkomst als representatief gebruikt kan worden. Met 369 aanmeldingen lijkt dit nog ver weg! De provincie heeft dit digitaal platform uitbesteed aan het bedrijf @nexus.nl. Marcel Hartjes is eigenaar van dit bedrijf. Van hem is dan ook deze tekst.     


Zonder dialoog is dit platform verworden tot eenrichtings verkeer. Tekenen bij het kruisje dus!    Wij OmwonendenMAA komt dat bekend voor, dat geen dialoog! Geen overleg met de directie van MAA en ook zijn we als OmwonendenMAA niet vertegenwoordigd in de CRO. Geen onderdeel van het omgevingsconvenant van Herman Vrehen etc.  Nu die naam van deze mijnheer (ex depute) toch valt zal het u niet verbazen dat we hem tegenkomen bij de directie van @nexus. Overal kom je dezelfde oliemannetjes van de provincie tegen. Mocht u nog willen toetreden u bent gewaarschuwd ! 

  

Nieuw geluid meet systeem!  

Op de webpagina "meten is weten" schreef ik op 19 december j.l. dat het Sensornet geluid meet netwerk operationeel is. Afspraak was dat we niet alleen de dB's (geluid pieken) konden aflezen maar dat we als burgers   ook andere data zouden krijgen, zoals welk type vliegtuig veroorzaakt die geluidoverlast, hoe hoog zat het vliegtuig, welk vliegpad volgt het toestel etc. Allemaal gegevens die Sensornet paraat heeft. 

Toch lukt het de Provincie en de RUD niet om na een half jaar een rapportage bij de werkgroep klachten van de CRO op de agenda te krijgen. Laat staan dat wij als OmwonendenMAA een uitdraai van die data krijgen. Schijnbaar zijn de gegevens dermate choquerend voor de Provincie dat ze die ons niet ter beschikking stellen. Waarschijnlijk zal het aantal ernstig gehinderden door MAA behoorlijk overschreden worden als deze cijfers publiek worden. Over een transparante overheid gesproken! 

We hebben lang genoeg gewacht en gaan nu een eigen meetsysteem opzetten. Dat luistert naar de naam E.A.N.S. Deskundige achter dit systeem is ing. Gustaaf van Ditzhuijzen uit Bunde. Op de foto overhandigt hij een EANS meetunit aan Isabelle Urlings uit Geverik.  

Op de pagina "meten is weten" zullen we binnenkort de data publiceren van de EANS geluidmetingen in Meerssen en Beek.    

Horror weekend voor Geverik !!! 

Het eerste weekend van juli toont weer duidelijk aan dat groot handelsverkeer op MAA niet samengaat met de leefbaarheid van omwonenden.   

Op zaterdag begon het al om 6.33 uur. Binnen een kwartier 3 vrachtvliegtuigen direct achter elkaar met  91,6 dB, 85,4 dB en 89,2 dB! (metingen allemaal afkomstig van de Sensornet meetpaal in de Geverikerstraat. Meetpaal is geplaatst door de Provincie !) U begrijpt dat je dan klaarwakker bent op zaterdag ochtend! 


Verder op zaterdag komen er nog 3 vrachtkisten van Qatar met 92,8 dB, 94 dB en om 20.00 uur  91,3 dB.  Op zondag is het weer raak zoals u op onderstaande grafiek van Sensornet kunt zien. Gedurende de zondagochtend 7 keer geluidsoverlast van meer als 90 dB !! De grootste boosdoener is Qatar Airways. (In mei vloog deze firma 140 keer op MAA, bron EANS).                   

  


En dan gaat het nog alleen om de landingen. Full power starten vanaf Geverik is ook goed voor gemiddeld 86 dB, om nog maar te zwijgen van de kerosine stank die dan over ons heen komt, en  de (ultra) fijnstof.                                                                                                                                              In een kaderbrief heeft het Beekse college het over omgevingsafspraken met een focus op de balans tussen economie en leefbaarheid. Geverik nodigt de raad van Beek uit om met eigen ogen, oren en neus te komen vaststellen hoe slecht het met die leefbaarheid gesteld is.   

De tweede CRO vergadering van dit jaar was in het Provinciehuis. Vanwege corona was er geen publieke tribune. Maar men zou zorgen voor een live stream ! Dat bleek nog niet zo simpel. Na 1 uur proberen was er nog steeds geen verstaanbaar geluid. Jammer want nu hebben we geen idee wat er besloten is; b.v. over agendapunt 15. Dat gaat over onze vraag aan de CRO om 2 plaatsen toegewezen te krijgen voor directe omwonenden. 

Omwonenden zaten met verschillende groepen voor tv's bij elkaar zoals we normaal op de publieke tribune zitten. Dan is het zuur dat een professionele organisatie als de Provincie met een ICT -en Audio Visuele dienst niet in staat is hun publieke taak uit te voeren. Het zou de CRO sieren als er snel een audio / video opname van deze vergadering aan ons beschikbaar gesteld zou worden. 


Met dit beeld moesten we het doen zonder geluid.

Pieter van Geel in gesprek met OmwonendenMAA. 

We vinden het van groot belang dat Pieter met eigen ogen en oren ziet wat u voor hinder van MAA ondervindt. Dus op de fiets naar Schietecoven waar Claire Winthagen Pieter hier laat zien en horen wat het betekent als er naast je huis een vrachtvliegtuig draait. Ook de WOZ beschikking kon Pieter inzien. Meer als € 100.000,- is er in mindering gebracht !    

Of zoals hier bij Ger en Tonny Willems waar Ger laat zien wat 45 m. en > 100 dB aan geluid overlast boven je huis met je doet. Hoge bloeddruk is dan nog de minste aandoening!  Ook heeft Pieter veel klachten ingezien die het KICL van honderden omwonenden ontvangt waar niets mee wordt gedaan !

7 Bezoeken gaven Pieter een goed beeld van de overlast die wij dagelijks ervaren. Ook het niet met ons structureel en constructief overleggen in de CRO en met MAA of de gemeente Beek is aan bod gekomen. Tegen het einde van 2020 zal Pieter van Geel zijn rapport uitbrengen. In Eindhoven zijn veel zaken uit dat rapport 1 op 1 in het luchthaven besluit van Eindhoven AirPort overgenomen.

In De Limburger kon u deze week lezen dat volgens dir. Jos  Roeven het een topjaar gaat worden voor MAA. Omwonenden is benieuwd want er wijst niets op die bewering. We kijken elke dag wat er wordt aangeboden op het noord -en oost platform. Opvallend zijn de vele pickup 's/ trucks die door Qatar Airways naar Ethiopië gevlogen worden. (Heeft niets met corona te maken, eerder met het bevoorraden van strijdende milities !? red.)  Deze informatie is uit eerste hand want we mochten de vrachtbrieven zien van enkele medewerkers van MAA. Die hadden overigens geen goed woord over voor de huidige directie. "De slechtste in 30 jaar ! Laten zich hier nooit zien en zijn zelfs te beroerd om een fatsoenlijk toilet in te richten op het noordplatform. Moeten we op zo'n plastic bouwvakkers toilet. Handen wassen en ontsmetten op noord, kan niet in deze corona tijd. Maar we moesten wel doorwerken met corona! We hebben daarom ook geweigerd om aan 75 jaar MAA mee te werken". (Namen van deze medewerkers zijn bij redactie bekend.)

Hier luxe Mitsubishi AWD auto's en pickup's nu op het oost platform.









1Limburg maakte een reportage over het bezoek van minister Cora van Nieuwenhuizen aan MAA. Druk op het start symbool om dit filmpje te bekijken.


Op maandag 18 mei kwam minister Cora van Nieuwenhuizen naar MAA. 

OmwonendenMAA stond klaar aan de passagiers terminal om haar welkom te heten. Wil Schoonbroodt uit Schietecoven ging met haar in gesprek over de tekst op zijn bord waarop stond dat MAA in de bebouwde kom ligt en er 600 woningen op 1 km van de baan liggen. Op onze app doet Wil verslag van dat gesprek.


De pers was geïnteresseerd in onze verhalen. L1 is in gesprek met Claire Winthagen die heel veel last heeft van het taxigeluid en het draaien van vliegtuigen op de draaiplaats naast haar huis. Ook werden er tv opnamen gemaakt voor een documentaire over 75 jaar vliegveld Beek. L1 wil die eind september gaan uitzenden. 

Dank aan iedereen die gehoor heeft gegeven aan onze oproep. 


Hieronder een impressie met foto's van Hans Sinkeldam. 

 


Vrijdag 15 mei was er in Provinciale Staten, in de Statencommissie Financiën, Economische zaken en Bestuur een voortgang gesprek gepland met verkenner Pieter van Geel. In een door Corona uitgedunde zaal presenteerde Pieter de route die hij wil doorlopen om een degelijk advies uit te brengen over MAA. Pieter kende de Luchtvaartnota 2020-2050 al die een uur eerder werd gepresenteerd en voor hem was duidelijk dat de regio (Limburg) zelf moet beslissen wat er met MAA moet gebeuren. De nota laat dat open. 

Verder zei Pieter dat als uit zijn onderzoek blijkt dat MAA geen zin heeft; dan schrijf ik dat op. Het is dan aan de politiek om hier iets mee te doen. We zijn benieuwd. Tot nu toe zijn we als OmwonendenMAA positief gestemd omdat we voor het eerst in bijna 3 jaar serieus genomen worden in werk -en challenge groepen. Volgens Pieter gaan we de gevolgen van de corona crises in de luchtvaart nog jaren (5) voelen. Hieronder de dia's die Pieter liet zien. In het najaar kunnen we de eerste concepten verwachten.



Normaal is 1 april de start van het vakantie seizoen voor Corendon en Ryanair. In plaats van een parkeerplaats die weer volloopt is er nu sprake van leegloop. En sinds 24 maart is de deur van de passagiers terminal van MAA zelfs dicht! 

Waar is MAA dan wel druk mee?  Die vraag legden we voor aan Hella Hendriks communicatie en marketing medewerker MAA:  Als gevolg van het Coronavirus is niets meer zoals het was. Er vliegen nagenoeg geen passagiersvliegtuigen. Ook niet van andere luchthavens. Dit betekent dat vracht, die normaal gesproken met passagiersvliegtuigen mee ging, nu anders vervoerd wordt. Namelijk in vrachtvliegtuigen. Het verkeer wordt daarom verdeeld over de beschikbare luchthavens. Dus momenteel is er inderdaad meer vrachtverkeer op onze luchthaven. De extra vluchten van Qatar zijn allen gevuld met levensmiddelen, medische apparatuur, medische instrumenten en medicijnen. Ook Ethiopian maakt extra vluchten deze weken met vracht bestemd voor behandelingen van trauma of corona. Maar ook groente, fruit en vis. Het is onze taak om de bevoorrading door te laten gaan. 



Protestactie bij gemeentehuis in Beek. Omwonenden hebben de CRO vergadering aangegrepen om hun ongenoegen uit te spreken over de gang van zaken bij de CRO. "We mogen tijdens de vergadering geen geluid maken ! Daarom doen we dat voor de vergadering en via onze borden tijdens de vergadering", aldus een actievoerder. In de CRO zijn de omwonenden en andere ernstig gehinderden door MAA namelijk niet vertegenwoordigd !!!




Het protest gold ook de gemeente Beek die steeds de andere kant opkijkt terwijl het nadrukkelijk ook om haar inwoners gaat. Burgemeester Mevr. van Basten heeft het over een balans tussen MAA en omwonenden. Ze zou in 2019 een werkbezoek brengen aan Geverik en Kelmond maar na die brief in het voorjaar van 2019 hebben we niets meer van haar gehoord. Maar als er bij MAA iets te doen is; b.v. de eerste schop in de grond voor het hotel bij MAA, staat ze vooraan!

Hieronder het spandoek met een tekst die niets aan duidelijk te wensen overlaat.



Foto: 1Limburg.

Karnavals zondag was MAA in de ochtend gedurende enkele uren dicht !!!  Een e-mail aan alle piloten vertelde doodleuk dat er geen personeel op de toren was. Na het opstappen van de exploitant in oktober zijn het nu de luchtverkeersleiders op MAA die de exploitatie van de  luchthaven in problemen brengen.

Deze toren staat binnenkort te huur. De verkeersleiders worden vervangen door camera's en MAA wordt op afstand vanuit Schiphol bediend. Daardoor zal het nog moeilijker worden om het tekort aan verkeersleiders snel op te lossen. Komende zomer vertrekken ook nog enkele verkeersleiders op MAA in verband met het bereiken van de pensioen leeftijd. Als ook nog het oprukkende Corona virus bij Corendon en Ryanair tot minder boekingen gaat leiden zou dit wel eens roet in het 75 jarig verjaardag feestje van MAA in september kunnen gooien. 

Volle bak bij de kwartaal bijeenkomst OmwonendenMAA. 

In de zaal van De Notenbalk, die al helemaal in carnavalssfeer was, kwamen 120 omwonenden om bijgepraat te worden over onderwerpen als: SAMCO, 2500 m. baangebruik, WOZ waarde, geluidmetingen door EANS, "landschaps park MAA" en ons eigen MKBA.  

Hier is J. P. aan het woord om op te roepen om massaal bezwaar te maken tegen de hoogte van de WOZ waarde. Door de overlast van MAA ;  (verstoorde nachtrust, verstoord woongenot door ultra- fijnstof en kerosine dampen, overlast van SAMCO, toename geluidshinder etc.) maakt u goede kans om in aanmerking te komen voor een lagere WOZ waarde en dus jaarlijks honderden Euro's te besparen. De werkgroep WOZ helpt u graag met de aanvraag. (zie hiervoor de pagina: WOZ verlaging aanvragen in het hoofdmenu.)

Foto's: Ger Willems.

Het valt op dat onder de direct omwonenden de irritatie over MAA sterk aan het toenemen is. Iets wat je ook terugziet in het aantal klachten bij het KICL. De vragen en opmerkingen aan het adres van MAA en Provincie waren kritisch. Ons geduld raakt op was een veel gehoorde kreet.

Van ons secretariaat ontvangt u binnenkort alle powerpoint presentaties in de mail. 

De Provincie heeft CDA 'er Pieter van Geel als verkenner aangesteld. Zijn opdracht is om binnen het kader van de binnenkort te verschijnen Luchtvaartnota 2020 - 2050 een advies op te stellen over een duurzame en toekomstbestendige ontwikkeling van MAA. Hij deed dat vorig jaar ook voor Eindhoven Airport. Hij zal in gesprek gaan met lokale overheden , omwonenden, experts en bedrijven. De conclusies moeten de basis vormen van nieuwe besluitvorming rond de luchthaven. 


Bekijk hier de video van de aanbieding van de petitie aan dhr Bovens Gouverneur van de Provincie Limburg.   

Wat een fantastisch resultaat: ruim 19.000 Limburgers hebben de petitie getekend de afgelopen maanden. 13 Juni, tijdens de kwartaalbijeenkomst in Ulestraten, werd er afgetrapt door Paul Sprangers en Hedwig Darley. De directe aanleiding was het uitlekken van berichten over o.a. nachtvluchten op MAA. 

Onder de bezielende leiding van Paul en zijn team, zijn vrijwilligers in Zuid Limburg aan het flyeren geslagen, of bezochten activiteiten zoals de wandelvierdaagse en de klimaatmars in Maastricht. Op de borden tijdens het aanbieden stonden alle plaatsnamen waar handtekeningen werden verzameld. In kernen als Bemelen en Rothem werden scores van 80% gehaald. Op veel plaatsen hingen onze posters achter de ramen. Het helpt natuurlijk ook hoe MAA de laatste maanden zichzelf negatief in de publiciteit bracht waardoor mensen graag hun handtekening plaatsten. 

Vrijdag 8 november overhandigde Hedwig de gouverneur een brochure waarin de geschiedenis van 75 jaar vliegveld Baek helder laat zien dat de provincie al bijna €100 miljoen in een prestige project heeft gestoken en dat diezelfde provincie het nu voor €1 terug koopt !!! In de statenzaal hield Frank Wormer namens de Alliantie een vurig betoog voor een fundamentele her -bezinning over MAA in de vorm van een MKBA.  Helaas stemde een meerderheid van de statenleden hier tegen. We zijn hierover in gesprek met het ministerie. Wordt vervolgd.   

Frank Wormer maakte gebruik van de mogelijkheid om in te spreken. Je kunt de statenleden dan 5 minuten toespreken. Foto's Ger Willems.

Bijeenkomst OmwonendenMAA perfect getimed. 

We wisten van onze bronnen binnen MAA dat er spanningen waren tussen de Provincie en Durmaz, de concessiehouder, maar dat die al na 3 jaar het bijltje erbij neergooit verraste ook ons. Geeft aan hoe ernstig de situatie bij MAA is. Dr. Walter Manshanden econoom en specialist op dit gebied is heel duidelijk: "Sluit de boel. Als de vrije markt constateert dat de luchthaven niet rendabel is, kan een overheid het onmogelijk rendabel maken. De provincie mag er namelijk geen geld in pompen. Dat is concurrentievervalsing met omringende vliegvelden. Binnen de Europese Unie hebben we afgesproken dat dat niet mag". 

Foto: Ger Willems.

Ook onder omwonenden waren deze geluiden te horen. Geen vluchten meer tussen 6 en 7 uur en  niet meer na 23.00 uur, dus geen nachtvluchten. Maar Ge Waeijen en ook Jos Roeven konden ons dat niet toezeggen. Hardnekkig blijft de Provincie vasthouden aan het feit dat MAA hoort bij de basis infrastructuur van onze provincie. Iets dat in 2014 is vastgesteld. Wij vinden dat de wereld daarna is veranderd !! Hoogste tijd voor een MKBA vonden de aanwezigen. Maar ook daar zag Maarten van der Sande (top ambtenaar Provincie) geen heil in. Uit het publiek kwam nadrukkelijk wel de wens voor zo'n onafhankelijk onderzoek dat nu snel moet komen voordat de Provincie nog meer miljoenen in MAA gaat pompen. Denk aan de 25 miljoen die nodig zijn voor groot onderhoud aan de landing baan. Was het dan alleen kommer en kwel? Nee; het feit dat alle verantwoordelijken van MAA en Provincie aan tafel zaten bij ons kwartaaloverleg is positief.    


Het L1 radioprogramma De Stemming opende met een discussie tussen MAA en de VVV Limburg. In cafe Forum in Maastricht werden Jos Roeven dir. MAA en Wynand Vogels bestuurslid van de VVV Limburg aan de tand gevoeld over de stelling of de uitbreiding van MAA ten koste gaat van de ondernemers in het toerisme. Voor Wynand Vogels was dat zeker het geval. 

Wynand Vogels bestuurslid VVV Limburg.

Persoonlijk zag hij een terugloop in het aantal reserveringen voor de camping van zijn dochter sinds 2017. Natuurkampeerterrein Hoeve Krekelberg in Schinnen moet het hebben van rust en natuur en juist die wordt verstoord door MAA. Uitgerekend rond 6 uur in de ochtend en 's avonds tegen 23 uur en vaak nog later komen de Corendons die voor slaapverstoring zorgen. Jos Roeven bracht daar tegen in dat het maar enkele vliegtuigen van MAA zijn en dat de meeste vliegtuigen van andere luchthavens afkomstig zijn die deze overlast veroorzaken. Ook zal de energietransitie zorgen voor elektrisch vliegen en dan veroorzaken we helemaal geen overlast meer. Waarop Wynand Vogels antwoorde dat dat elektrisch vliegen van de aanwezigen hier wel niemand meer zal meemaken. Als MAA zijn groeiplannen doorzet en zeker als er ook nog nachtvluchten komen dan gaan veel horeca ondernemers in Zuid Limburg failliet de komende jaren, en dat in een sector waar 21.000 fte's werkzaam zijn, aldus Wynand Vogels van de VVV.  


Vrijdag 6 september waren we wederom te gast bij de Provincie. Nu voor het agenda punt 8.1 MAA. Eigenlijk zou er een kwartaal rapportage op de agenda staan over MAA, maar die was om onduidelijke redenen geschrapt. Reden voor Groen Links om vragen te stellen over MAA naar aanleiding van de berichten in de pers de laatste weken. Als MAA op de agenda staat mag er ingesproken worden. Met 4 man/vrouw sterk is dat ook gebeurt. Uniek was dat ook een vertegenwoordiger van VVV/Recron het woord voerde over de overlast waar hun leden steeds meer over klagen. Na de insprekers was het woord aan Andy Rossel van Groen Links die later bijval kreeg van de SP'er Rob van Caldenkerken  en van de Partij van de Dieren. Alle 3 waren ze zeer kritisch over MAA. Hoe kan het dat de baas van MAA;  de Provincie, tegen nachtvluchten is terwijl MAA wel nachtvluchten wil. Wie is eigelijk de baas op MAA? De depute Joost van den Akker (VVD) bevestigde nog maar eens dat hij het onwenselijk vindt dat er nachtvluchten komen. Maar zoals terecht werd opgemerkt is het minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD), die deze beslissing binnenkort neemt. 

Wat ook een heikel punt wordt de komende tijd is de "revitalisering van de landingsbaan" in gewoon Nederlands: nieuw asfalt. Staat al in de begroting voor €25 miljoen !!! en over welke baan hebben we het dan die van 2500 of die MAA wil van 2750 meter? In een gesprek met ambtenaren van de Provincie hoorden we dat er 3 maanden gewerkt gaat worden aan de baan en het gaat niet alleen over een nieuwe toplaag maar tot een paar meter diep zal er worden uitgegraven. Misschien wordt er ook 's nachts gewerkt! Ge Waaijen (MAABI) is verantwoordelijk en zal zorgen voor de communicatie met de omgeving. Veel verse statenleden waren hiervan niet op de hoogte en er werd gesuggereerd dat dit ook de reden was van het niet doorgaan van de kwartaal rapportage. De depute wil nu eerst de begroting in oktober er doorheen jassen en er daarna over discussiëren. Niet dus ! Gelukkig was een meerderheid het hier niet mee eens en zal Groen Links de vinger aan de pols houden. Ook was er veel onduidelijkheid over de communicatie met omwonenden. Volgens de depute was er regelmatig overleg en worden we overal bij betrokken. Luid boe geroep van de publieke tribune volgde. Fons Latour (MAA) zei het in de laatste CRO vergadering heel duidelijk. In gesprek gaan met de omwonenden daar "kreeg hij de handen niet voor op elkaar bij MAA", en eerder dit jaar had Ge Waaijen (dir. MAABI) zich ook al negatief uitgelaten over het weer opstarten van de gesprekken met omwonenden. Ook in het omgevingsconvenant van dhr. Vrehen worden we wel genoemd maar zitten we nergens aan tafel. Het enige dat we doen is de CRO leden omwonenden vragen onze zaak te bepleiten. Het is toch te gek voor woorden dat professionele organisaties niet in staat zijn om met een burgerbelangen groep in discussie te gaan. MAA heeft nota bene sinds een jaar een manager communicatie in dienst !  

Ook over de dakpannen incidenten werd door partij Lokaal Limburg aangekondigd dat zij het niet eens waren met de oplossing van MAA en Provincie. Ook de gemeenten Beek en Meerssen hebben hierover een brief geschreven aan de minister.  Maar het belangrijkste wat ter sprake kwam is de MKBA , de maatschappelijke kosten baten analyse. Als we het niet eens zijn over de kosten en de opbrengsten en het maatschappelijk nut van MAA, laten we dat dan eens serieus uitzoeken door een echt onafhankelijk instituut met draagvlak bij alle stakeholders en betrokkenen. Daar kun je toch niets op tegen hebben. Ook Forum voor Democratie was het hier mee eens. Bij MAA en de Provincie zure gezichten bij dit onderwerp. Zeker toen Groen Links zei dat dan ook alle scenario's onderzocht moeten worden, dus ook de variant van: geen vliegveld meer, maar hoogwaardige arbeidsplaatsen in de sfeer van Campussen en de Einstein telescoop zodat we de hoog opgeleide jongeren hier in Limburg houden en natuurlijk veel groen.  Wordt ongetwijfeld vervolgd.    

 Veldeke zaal in het bestuursgebouw van het Provinciehuis.

Op de CRO vergadering van 26/8 gaf Jos Roeven een toelichting op zijn visie op de toekomst van MAA. 3 Punten sprongen eruit.  1. Hij wil een gelijk speelveld voor MAA t.o.v. de andere vliegvelden. 2. Een betere bereikbaarheid van MAA met openbaar vervoer en 3. Ook groei buiten de vergunning moet mogelijk zijn. 

Voor een goed beeld. Jos is zetbaas van Durmaz de exploitant van MAA. Jos moet targets halen van Durmaz en zijn Israëlische partners. Tot nu toe zijn er nog steeds geen zwarte cijfers bij MAA. (zie hiervoor ook het artikel op de Home pagina.) En die komen er ook niet want alle luchthavens in Nederland draaien verlies. Terug naar Jos. 2 Jaar geleden solliciteerde Jos Roeven bij MAA. Je mag toch hopen dat hij vanuit Noord Holland de moeite heeft genomen om zijn toekomstige werkplek te bezichtigen. Dan zou hij namelijk gezien hebben dat MAA 1 baan heeft die van hek tot hek loopt en geen echte taxibanen heeft, alles moet over de landingsbaan. Vanaf MAA kun je de buren in Schietecoven de hand schudden, ook uitbreiden naar het noorden/zuiden kan niet, ook de A2 maakt dat onmogelijk, Chemelot en Maastricht moeten gemeden worden, en als je niet uitkijkt zit je in Belgisch of Duits luchtruim. Toch zei Jos ja tegen de klus "Ich schaffe das...." en "Ik kom naar U toe en neem een vla mee ....gaan we praten!" zei hij met veel bravour op 1 maart 2018 in het ASTA in Beek. Er hebben nog geen 5 gesprekken plaatsgevonden ! En nu wil hij een gelijk speelveld , zich meten met vrachtluchthaven Bierset, of Keulen Bonn of Brussel Zaventem. Zij nachtvluchten, dan ik ook zegt Jos op de CRO vergadering. MAA is en blijft een luchthaven in de bebouwde kom met beperkte mogelijkheden. Dat was de afgelopen 75 jaar zo. En ga je toch uitbreiden, en ook nog buiten de vergunning; dan levert dat onaanvaardbare problemen op (citaat van 3 ministeries) en dan zouden het wel eens de laatste 75 jaar van vliegveld Beek kunnen zijn.  

Jos Roeven, op de rug gezien in wit hemd tijdens de CRO vergadering van 26 augustus. 

 


EINDE AAN DE VLIEGSCHAAMTE ?      

De afgelopen zomer stonden er 2500 auto's die geen cent betalen voor dat parkeren. In Eindhoven zijn die parkeergelden de belangrijkste bron van inkomsten. Ga maar na. Gemiddeld betaal je € 70 voor een week vliegveld parkeren in Nederland. Bij 2500 auto's hebben we het dan over € 175.000 per week!!  Voor een heel seizoen praat je over een paar miljoen euro. Dat geld laat MAA gewoon liggen. En dat kan omdat de Provincie toch wel bijspringt. Zo wil ik ook wel ondernemen! Die Provincie dat zijn wij toch, alle belasting betalende Limburgers. Ik zou dat geld liever wel innen en besteden aan schonere lucht in Limburg. 

Reactie van MAA hierop: "Met Corendon is een fee (vergoeding) afgesproken. De hoogte van dat bedrag betreft commerciële, concurrentie gevoelige informatie waarover wij geen mededelingen doen".  Inmiddels weten we van Jos Roeven dat die fee €20,- per ticket betreft. Dat is dus een schijntje van de werkelijke kosten. Want huur van de shuttlebussen, de chauffeurs en de twee beveiligers moeten ook nog meegerekend worden. Zo blijft MAA verliesgevend.  Econoom Walter Manshanden: "De enige plekken waar in de luchtvaartindustrie nog geld verdient wordt zijn de parkeerplaatsen". Hier niet dus !!!

"Sky Gates toestel op 45 m. landt op MAA, gelukkig verleden tijd!" 

Dat was de kop boven dit artikel van enkele weken geleden. Maar vrijdag 23 augustus melden verschillende inwoners van Schietecoven (gem. Meerssen) dat "het" weer terug is. En met "het" bedoelen ze het SKY GATES vrachtvliegtuig.

Afgelopen week nog meldde De Limburger en L1 nieuws dat er 10 % minder vracht op MAA is aangekomen door de 2500 m. baan,  en dat SKY GATES en Kalitta AIR MAA niet meer aandoen. Jammer dan. Bovenstaande foto is van zaterdag 24 augustus 14.10 uur en is het bewijs dat Sky Gates gewoon blijft komen. Actieve OmwonendenMAA houden alles goed in de gaten op MAA. Daarvoor hoeven ze soms alleen maar uit het raam te kijken ! 

Met die teruglopende vracht valt het ook reuze mee. MAA wil ons dat doen geloven. Maar ook hier attendeerden omwonenden ons op een "volle bak" aan vrachtvliegtuigen op zaterdag ochtend 24/8. 3 Vrachtkisten op het Noord platform en deze 2 grote jongens van SKY GATES en Saudi Cargo op het Oostplatform. (Overigens met de lichtmast is niks mis, dat kwam door de warmte.) 


 

Hier ziet u een foto van de CRO vergadering in het gemeentehuis van Beek. Op www.cromaastricht.nl kunt u nalezen waar die CRO voor staat en wie er zitting in hebben. Zo gauw er een datum bekend is hoort u dat van ons via de app en deze website. We rekenen weer op een volle publieke tribune.